Snabbare, enklare, säkrare! Argumenten är enkla, men effekterna avancerade med vår IT-lösning för grävtillstånd, trafikanordningsplaner (TA) och markupplåtelse. Det här är lösningen på de behov som Sveriges kommuner identifierat för dagens och morgondagens digitala verksamhetsstöd. Vår modul är utvecklad tillsammans med användare i Sveriges kommuner, såsom Helsingborg, Klippan, Uppsala och Växjö. Kundernas kunskap, i kombination med vår drygt trettioåriga erfarenhet av geografisk information och digitala verksamhetslösningar för kart- och planförsörjning och kommunalteknik, gör att vi vågar lova: GEOSECMA Grävtillstånd gör skillnad!
Digitala ansökningar förenklar arbetet och förbättrar resultatet. GEOSECMA Grävtillstånd har en e-tjänst som bäddas in i kommunens hemsida eller läggs som en fristående webbsida och som automatiskt anpassas till mobil och surfplatta.
I januari 2023 lanserade vi en helt nyutvecklad e-tjänst och ett stort antal förbättrade funktioner för att ytterligare förenkla hanteringen för den ansökanden. På så sätt kan ni som kommun också förbättra er servicenivå.
Med vår modul minimeras handläggningstiderna. Därför är ansökan utformad för att direkt bli så komplett som möjligt. Ni specificerar själva vilka uppgifter, som e-tjänsten ska innehålla. Ju mer information som görs tillgänglig i bakgrundskartan, desto bättre förutsättningar för den sökande att göra en fullständig ansökan från början. Effekten blir kortare handläggningstid, snabbare beslut och därmed minskad tid för tillståndsgivning. Med kartans hjälp ser den sökande:
Alla verktyg för handläggning av grävtillstånd, TA-planer och markupplåtelse presenteras i ett användarvänligt webbgränssnitt och hela arbetsflödet hanteras via webben: från inkomna ansökningar till handläggning, mejlkommunikation med sökande, automatiska mejl vid uppdatering av ärenden, remissförfarande, godkännande, klaranmälan, återställning och fakturering. Givetvis finns stöd för att lägga till referens till kommunens interna ärendesystem. Därigenom kan kommunen hålla ihop sitt övergripande ärendesystem med ärenden i modulen Grävtillstånd.
Eftersom informationen i GEOSECMA Grävtillstånd kan visualiseras på kommunens hemsida kan invånarna själva se hur olika tillstånd påverkar deras möjligheter att ta sig fram på stadens gator. Samma information kan användas av kommunens kontaktcenter för att besvara frågor till allmänheten. Kartberättelser, via ArcGIS StoryMaps, är ett annat effektivt kommunikatonsverktyg där interaktiva kartor kan kombineras med bilder, filmer eller texter för att på ett pedagogiskt och snyggt sätt presentera information.
Genom att GEOSECMA Grävtillstånd stödjer komplett ansökningsinformation, mejlkommunikation samt automatiska påminnelser får handläggaren mer tid över till kvalificerad bedömning. Den samlade digitala informationen underlättar även vid garantifrågor, eftersom handläggarna har tillgång till ärendets historik.
Modulens påminnelsefunktion, som flaggar när tillstånd löper ut, bidrar till att minska tiden mellan klaranmälan och faktura. När arbetet är utfört fyller den sökande i klaranmälan samt anger vad som ska återställas och hur mycket. Det i sin tur utgör underlag till den faktura som skickas, vilket även gynnar snabbare fakturering.
Med vår modul kan säkerheten ökas för dem som utför arbete på gatorna genom att den sökande kan skapa flera TA-planer per ansökan och specificera behov av lokala trafikföreskrifter per gatusträcka och tidsperiod. Dessutom kan negativ påverkan på trafiken minskas genom att GEOSECMA Grävtillstånd kan sampresentera information på kartan om planerade och pågående evenemang och tillstånd.
Med GEOSECMA Grävtillstånd undviker ni att ärenden blir beroende av enskilda handläggare. All information lagras på ett och samma ställe under hela arbetsflödet och alla ansökningar kommer till en s.k. funktionsadress istället för till personliga mailadresser. Att varje handläggare har tillgång till all information om samtliga ärenden och deras status ger:
Med GEOSECMA Grävtillstånd kan övriga funktioner inom kommunen ges tillgång till en gemensam geografisk lägesbild över samtliga ärenden. Denna transparens underlättar samarbetet mellan avdelningar och minskar informationsbelastningen på handläggarna. Ökad informationstillgänglighet skapar också förutsättningar för bättre beslutsunderlag. Ett exempel är ökad kvalitet på gatans beräknade restlivstid, då informationen om beviljade grävtillstånd (och därmed antalet grävningar i gatan) kan sampresenteras med gatuavdelningens information om beläggningsstatus.
GEOSECMA for ArcGIS är marknadens mest utvecklade och beprövade system för digitala verksamhetslösningar inom kommunal verksamhet. GEOSECMA Grävtillstånd är en skräddarsydd modul som redan från början är byggd för att samverka med systemets övriga moduler. Tillsammans bildar de en oöverträffad helhetslösning för digitalisering av all informationshantering inom en kommuns olika verksamhetsområden.
Se vår film där vi presenterar hur modulen hanterar ett komplett digitalt flöde. Vi visar e-tjänst för ansökan, verktyg i intern handläggarwebb, remissförfarande och spridning av information internt och externt. Dessutom får du se hur kartberättelser kan användas som ett effektivt kommunikationsverktyg.
Portal for ArcGIS innebär nya möjligheter för GEOSECMAs verksamhetssystem, inom såväl kommunalteknik som kart- och planförsörjning, genom att du kan dra nytta av den allt rikare funktionalitet som erbjuds genom ArcGIS!
Med Portal for ArcGIS följer en rad verktyg för att distribuera geografiska data och funktionalitet i enkla fokuserade gränssnitt. Det finns färdiga appar för fältarbete, kommunikation och beslutsunderlag. Nyttan uppstår då man kopplar ihop den enskilda appens möjligheter och integrerar den med GEOSECMA-data.
Kommunikation
Monitorera er verksamhet
Är du intresserad av ytterligare information om GEOSECMA Grävtillstånd och hur vår lösning kan stödja din verksamhets behov? Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig inom kort!