Nu finns GEOSECMA for ArcGIS 10.7.1 SP4 tillgänglig för beställning. Service pack 4 innehåller ny funktionalitet i GEOSECMA Fastighet, Fastighet Extern, Fysisk planering, Karta, LVDB och Registerkarte-GML samt systemövergripande nyheter kring federerad inloggning och behörighetshantering. Dessutom lanserar vi nu de helt nya modulerna GEOSECMA Trafik och GEOSECMA Karta XM. Beställning av uppdatering görs av den som är systemansvarig i din organisation.
Service pack 4 innehåller nyheter som berör hela GEOSECMA for ArcGIS. Det ena handlar om stöd för federerad inloggning, vilket är ett nytt sätt att hantera användarkonton. Enkelt uttryckt så innebär det att organisationens användare kan logga in i olika system med samma inloggningsuppgifter. Användaren behöver alltså inte hålla reda på flera olika lösenord. Vi har även förändrat behörighetshanteringen i syfte att erbjuda utökad IT-säkerhet i GEOSECMA.
Vi har tagit fram en instruktionsfilm där vi presenterar nyttan med vårt nya behörighetssystem i GEOSECMA for ArcGIS. Filmen beskriver och visar dessutom vilka förberedelser våra kunder behöver göra med anledning av vårt nya stöd för federerad inloggning samt förändrad behörighetshantering.
I nedanstående checklista beskrivs kortfattat i text vad du som systemansvarig behöver göra före och efter uppdatering. Vi rekommenderar dock er att titta på instruktionsfilmen som istället i detalj visar vad som behöver göras och hur du går tillväga. Checklistan nedan innehåller även särskild information som gäller kunder som har modulerna Grävtillstånd, Ledning VA, Park och grönyta samt Partnerapplikationer (Prosona, EDP etc).
Med anledning av den förändrade behörighetshanteringen så betyder det att GEOSECMA systemadministratör hädanefter aktivt måste styra behörigheter. Det görs genom att ange vilka användare som ska ha tillgång till specifika funktioner samt till webbapplikationer. Dessa behörighetsnivåer kan definieras per enskild användare och/eller grupp av användare.
Grupphantering flyttas till GEOSECMA:s administrationsverktyg, eftersom grupphantering inte hanteras av alla identitetsutgivare. Du som GEOSECMA systemadministratör komma kunna definiera en standard-behörighet för varje ny användare som loggar in i systemet för att underlätta så att nya användare får snabb tillgång till generella funktioner. Resultatet blir med andra ord att GEOSECMA for ArcGIS erbjuder en högre skyddsnivå som standard.
I nedanstående checklista beskrivs vad du som systemansvarig behöver göra före och efter uppdatering. Här finns även särskild information som gäller kunder som har modulerna Grävtillstånd, Ledning VA, Park och grönyta samt Partnerapplikationer (Prosona, EDP etc).
Nu lanserar vi vår helt nya webbaserade IT-lösning för hantering av lokala trafikföreskrifter. Vår lösning är framtagen och testad tillsammans med Helsingborg, Karlskrona, Kristinehamn, Uppsala och Växjö. Den nya modulen gör det avsevärt enklare för dig som användare! Några exempel:
Vi har tagit fram en film där vi presenterar vilka förberedelser som krävs vid införandet av nya modulen GEOSECMA Trafik. Nedan hittar du även länkar till viktig information.
I samband med att ni beställer uppdatering till SP4 så har ni också möjlighet att göra en tilläggsbeställning av nya GEOSECMA Trafik. Ni kontaktas sedan av vår innesäljsfunktion för förslag på datum för installation, utbildning samt nödvändiga projektstöd inklusive kostnadsinformation.
Tjänstepaketet, som består av utbildning samt hjälp med konvertering av data (från gamla till nya Trafik-modulen) och införande av nya modulen, är obligatoriskt. Anledningen är att vi på så sätt säkerställer en korrekt konvertering av kommunens befintliga trafikföreskrifter samt att de individer som ska arbeta med lokala trafikföreskrifter i er organisation får utbildning i modulens alla möjligheter.
Vi kompletterar nu befintliga GEOSECMA Karta med en ny modul, GEOSECMA Karta XM, där XM står för extern migration. Tack vare den nya modulen säkerställs dataintegritet samt datakvalitet vid inläsning av digitala fältmätningsdata från externa program, t.ex. Topocad, till GEOSECMA Karta. Fältdata lagras därmed i GEOSECMA Karta och du som användare kan sedan arbeta vidare med informationen i vår kartmodul.
Förutom ökad datakvalitet så innebär funktionaliteten även ett automatiserat arbetsflöde för att hantera geometrier för byggnadsinformation i enlighet med Lantmäteriets krav på synkronisering via BAL (tjänstebaserat datautbyte för byggnader, adresser, lägenheter). På så sätt minskar risken för felaktiga data i BAL-kommunikationen mellan GEOSECMA och Lantmäteriet. Dessutom säkerställs spårbarhet i alla kartobjekt då du enkelt kan se när och vem som skapat eller förändrat objekt.
För att kommunikation mellan GEOSECMA Karta XM och extern programvara ska fungera krävs att extern programvara kan skriva till ArcGIS geodatabaser.
Vi har adderat ny funktionalitet i GEOSECMA:s moduler för kart- och planförsörjning såsom:
Vi införde stöd i GEOSECMA for ArcGIS för Lantmäteriets direktåtkomsttjänst, Akt Direkt (version 1), i 10.5.1 SP3. Lantmäteriet har nu släppt version 2. Därför erbjuder vi i detta service pack anpassning av GEOSECMA Fastighet samt Fastighet Extern så att bägge modulerna stödjer Akt Direkt version 2.
Service pack 4 innehåller även följande förbättringar i modulen LVDB.
Vid redigering av vägnätet så checkas ett specifikt område ut där förändringen ska göras. Vi har nu förbättrat arbetsflödet så att det tydligt framgår vilka länkar, noder och företeelser som är redigerbara inom den utcheckade ytan. Om en länk, nod eller företeelse sträcker sig utanför utcheckat område så markeras dessa objekt automatiskt med en avvikande färg. På så sätt görs du omedelbart uppmärksam på om området måste utökas för att möjliggöra redigering av även dessa objekt. Resultatet blir ett förenklat arbetsflöde vid redigering av vägnätet, eftersom det går snabbt att avgöra om området är tillräckligt definierat.
Vid redigering av vägnätet så skapas ett nytt projekt, vilket innebär att ett antal obligatoriska fält även måste fyllas i. Ett av dessa fält är Datafångstinformation. Tidigare har detta fält varit nödvändigt att fylla i vid varje tillfälle då nytt projekt skapas. Nu räcker det att du fyller i det vid ett tillfälle och därefter sparar GEOSECMA LVDB den senaste datafångstinformationen och använder som standardmall vid skapande av nya projekt. Resultatet blir ett enklare och snabbare arbetsflöde vid skapande av nya projekt, eftersom du inte behöver fylla i samma information flera gånger. Dessutom minskar risken för manuell felinmatning och därmed ökar kvaliteten på informationen som skickas till Trafikverket.
Beställning av uppdatering görs av den som är systemansvarig i din organisation. Efter att vi mottagit din beställning kommer du att kontaktas av vår innesäljsfunktion för närmare planering.