Tord Lilja arbetar sedan två år tillbaka som trafikingenjör i Heby kommun. Han berättar att fördelen med att arbeta i en mindre kommun är att man får en större bredd på arbetsuppgifterna. Något som i hans fall innebär att han exempelvis även jobbar med belysningen i kommunen. Men anledningen till vårt samtal rör hans erfarenheter av att handlägga trafikföreskrifter med hjälp av GEOSECMA Trafik.
.............................................................................................
.............................................................................................
I Heby kommun har man valt att skapa sina trafikföreskrifter i GEOSECMA Trafik. Ett verksamhetssystem som hjälper användaren att konstruera juridiskt korrekta föreskrifter i ett sammanhängande arbetsflöde. Hittills i år har Tord skapat ett 20-tal föreskrifter och han använder verktyget i runda slängar en gång i månaden. I större kommuner finns det trafikingenjörer och LTF-handläggare som arbetar dagligen med trafikföreskrifter men som mindre kommun blir Heby en sällananvändare av verktyget. Jag frågar om han upplever att det är svårt att navigera i systemet när han inte gör det på daglig basis.
- Nej, det tycker jag inte. För ett par år sedan arbetade jag i den gamla versionen av GEOSECMA Trafik och jag knäckte inte riktigt koden där. Allt var gjort ”by the book” så att du levererade rätt information i slutänden, men jag upplevde inte systemet som användarvänligt. Den nyare versionen som lanserades 2020, som jag arbetar i nu, är inte bara dubbelt så bra - den är fyra gånger så bra! Även om resultatet är detsamma i slutänden så är den är ju anpassad för oss användare på ett helt annat sätt.
De föreskrifter som Tord hittills har konstruerat i GEOSECMA Trafik har han skapat med hjälp av verktygets standardmallar där man automatisk guidas i varje steg från uppbyggnad till validering och publicering av föreskriften till Transportstyrelsens STFS.
- Det har fungerat jättebra att använda era färdiga mallar i de sammanhang som jag konstruerat föreskrifter, konstaterar han.
GEOSECMA Trafik innehåller smarta verktyg för att förenkla användarens arbete. Däribland stöd för snappning, verktyg för att skapa trafikföreskrifter kring korsningar och konstruktionsverktyg för att navigera användaren till att snabbt mäta rätt. Jag frågar om Tord vanligen använder sig av dessa hjälpverktyg.
- Nej, det kan jag inte påstå, men jag har testat ett par stycken.
Ritfunktionen i kartan tycker jag är jättebra. Där finns en helt annan logik i den nya versionen av GEOSECMA Trafik än den tidigare. Jag har knäckt koden den här gången, tillägger han med ett leende.
Då Tord tidigare arbetat på andra kommuner där man vid tillfället haft den äldre versionen av GEOSECMA Trafik återkommer han ofta till att jämföra de bägge versionerna.
- Tidigare var man tvungen att öppna ett nytt program för att publicera föreskrifterna i STFS, nu gör man istället allt i samma program. Man får dessutom en bättre översikt över de beslut som tagits och informationen blir tillgänglig för alla.
Vårt samtal lider mot sitt slut och jag frågar Tord om han har något annat än det vi hittills pratat om som han vill skicka med. Han funderar en stund och lyfter sedan värdet av att kunna lyfta sina frågor kring GEOSECMA Trafik med någon som förstår både programmet och hans sätt att tänka och fördelen med att ha sådan kontakt just på S-GROUP Solutions.
- Lars* har samma bakgrund som mig och kan programmet. Han förstår min situation och hur jag tänker. Det är helt enkelt rätt person på rätt plats.
På S-GROUP Solutions sätter vi stort värde på kompetens inom kommunal verksamhet eller aktuella myndigheter när vi rekryterar. Vi blir därför extra glada över denna respons och tackar Tord och Heby kommun för intervjun och önskar lycka till med det fortsatta arbetet i GEOSECMA Trafik.
*Lars är verksamhetsspecialist på S-GROUP Solutions och har tidigare arbetat som trafikingenjör på såväl kommun som Trafikverket.